Program warsztatów: Bogusław Słupczyński

WARSZTAT DRAMATURGICZNY

to próba prześledzenia krok po kroku, procesu powstawania dzieła teatralnego. Autorzy stają się dramaturgami – autorami pomysłu, tekstu oraz realizatorami formy przekazu teatralnego, a w końcu także wykonawcami. Proces obejmuje naukę pisania tekstu dramatycznego, jego sceniczne przystosowanie; adaptację, a w końcu jego wykonanie i założoną interpretację. W toku pracy uczestnicy mają okazję zetknąć się z niemal wszystkimi zagadnieniami obecnymi przy powstawaniu

dzieła teatralnego. Trzydniowy warsztat przeznaczony dla młodzieży i dorosłych.

WARSZTAT DRAMATURGICZNY – stworzenie zapisu dramaturgicznego; scenariusza; scenopisu – adaptacji dzieła literackiego.

  1. Luźna rozmowa, niewymuszona prezentacja uczestników począwszy od prowadzącego. Przedstawienie zagadnienia, którym będziemy się zajmować.

  2. Zjawisko „opowieści”. Co to jest opowieść, czemu służy, dlaczego powstaje, jakie są jej źródła, możliwy charakter, kiedy i gdzie występuje?

  1. Stworzenie, przywołanie własnej opowieści połączone z osobistym zapisem.

  1. Sposoby scenicznego (teatralnego) wyrażania opowieści. Sens i sposób użycia znaku, skrótu, symbolu ( możliwe wykorzystanie prezentacji filmowej)

  2. Przekształcenie klasycznego utworu literackiego na scenariusz dramatyczno-teatralny z wykorzystaniem zaproponowanego przez prowadzącego krótkiego utworu literackiego (1h)

  1. Indywidualna praca uczestników nad scenariuszami

  2. Publiczna prezentacja przygotowanych prac

II Warsztat dramaturgiczny (kontinuacja) – stworzenie zapisu dramaturgicznego; scenariusza; scenopisu – adaptacji.

  1. Pierwsze, zespołowe czytanie wybranego scenariusza z elementami reżyserii.

  2. Wybór konwencji i środków realizacji przygotowywanego scenicznie tekstu scenariusza.

  3. Reżyserska analiza teatralna tekstu z zespołem. Drugie czytanie (performatywne) z podziałem na role.

  4. Budowa działania dramatycznego (szkicu) na scenie, na bazie (na podstawie, z wykorzystaniem) wybranego scenariusza dramaturgicznego. Możliwe wykorzystanie muzyki i prostego światła (1h)

III Warsztat dramaturgiczny (kontynuacja) – budowa i rozwój działania dramatycznego na scenie.

Realizacja działań aktorskich, interpretacja tekstu. Budowa kompozycji scen. Próby całości przekazu. Nagranie efektu końcowego.

TERMIN

7-9.11.2025

7.11 godz. 15 – 19
8.11 godz. 11 – 15
9.11 godz. 11 – 15

Brama Poznania
Ul. Gdańska 2, Poznań

BOGUSŁAW SŁUPCZYŃSKI

Polski aktor, reżyser, animator i pedagog, założyciel Cieszyńskiego Studia Teatralnego (Teatr CST) i Stowarzyszenia na rzecz Odnowy i Współistnienia Kultur „Sałasz”. Aktor Teatru Polskiego w Warszawie za dyrekcji Kazimierza Dejmka. Tam otrzymał Nagrodę artystyczną dyrektora Teatru Polskiego Kazimierza Dejmka w Warszawie za sezon 1989/90. W latach 1993 – 94 założył Teatr Studio Aktorskie, który nawiązuje do istniejącego na przełomie lat 60-tych i 70-tych Puławskiego. Utworzył Cieszyńskie Studio Teatralne (TEATR CST). Zespół CST otrzymał za swoje dokonania liczne nagrody, między innymi na Międzynarodowym Festiwalu Malta w Poznaniu nagrodę główną (Offeusz 2003), Grand Prix na Ogólnopolskim Festiwalu Teatrów Niezależnych w Ostrowie Wielkopolskim w 2003 roku za spektakl “Wschodzenie” na motywach “Dziadów” A. Mickiewicza, I Nagrodę na Festiwalu Teatrów Małych Form w Chodzieży. Spektakl „Wschodzenie” reprezentował kulturę polską na Międzynarodowej Konferencji „Europa Forum” w Szwajcarii oraz na Festiwalu Szkół Teatralnych w Preszovie na Słowacji. Był współorganizatorem Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego „Bez Granic”, od roku 2008 głównym organizatorem jego nurtu OFF. . W 2012 roku otrzymał nominację dziennika „Rzeczpospolita” do Nagrody im. Jerzego Giedroycia za działalność na rzecz historycznego pojednania polsko-ukraińskiego. W latach 2001 – 2013 zrealizował kilkadziesiąt projektów społeczno-kulturalnych i artystycznych na historycznym Pograniczu Kulturowym polsko-ukraińskim. Odbył kilkumiesięczna praca z więźniami Zakładu Karnego w Cieszynie o zaostrzonym rygorze. Na deskach teatru pod jego opieką przez lata wychowywały się setki młodych ludzi, a uczestniczyły tysiące. Od 2008 roku współpracuje z Grupą Twórczą “Asocjacja 2006” Piotra Tetlaka i Lecha Raczaka. Słupczyński i jego aktorzy od ponad 12 lat grają w spektaklu “Rabin Maharal i Golem” Lecha Raczaka, który przez lata był w dużym stopniu mentorem Teatru CST. . W 2020 roku otrzymuje stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego na realizację autorskiego projektu pt .”Polaniarskim szlakiem”. W 2024 roku, w czerwcu, jego sztuka pt. „ Milcząc o Karwinie” przechodzi do drugiego etapu Konkursu Nagrody Dramaturgicznej im. Tadeusza Różewicza. Obecnie, w ramach Świetlicy Krytyki Politycznej w Cieszynie prowadzi zajęcia z dziećmi i dorosłymi z edukacji teatralnej, w tym także z osobami z Ukrainy.

 < back

designed by teslathemes