“Dziady” Adama Mickiewicza – adaptacja i reżyseria Lech Raczak
Collegium Maius UAM, Poznań, ul. Fredry 10
Specjalna prezentacja z okazji obchodów Stulecia UAM, dla uczestników Zjazdu Absolwentów Wydziału Filologii Polskiej i Klasycznej – “Po pięćdziesięciu latach” 1964-1969
Lech Raczak o swojej koncepcji:
Potępieńcy – i zesłańcy i czynownicy, generałowie i szarzy mieszkańcy piekieł – „a twarz każdego jest jak ich kraina / pusta, otwarta i dzika równina” (Ustęp: Droga do Rosji w.173-4) – wyłaniają się z zamieci: „tu ludzie biegną, każdego mróz goni” (Ustęp: Petersburg, w.93). Taki byłby główny pomysł na nową interpretację „Dziadów” – zobaczyć dramat z perspektywy zamykającego Część III „Ustępu”, którego w zasadzie nie poddawano teatralnym sprawdzianom i interpretacjom. A siła i poezji, i „reporterskiego” opisu tego fragmentu mickiewiczowskiego dzieła jest do dziś porażająca, nie mniejsza niż „Piekła” Dantego. Jeden z ważnych wątków „Dziadów” skupia się na obcowaniu żywych i umarłych. Dla mnie jest to ważne. Dzisiaj linia styku między namacalną materią życia a zaświatami przebiega przez łóżka szpitalne. Biel prześcieradeł przenosi nas w białe, nie dające cienia światło zaświatów, może w nieskalaną biel śniegów? W mroźną ciszę?…
asystent reżysera – Paweł Stachowczyk
muzyka – Jacek Hałas
scenografia – Bohdan Cieślak
asystent scenografa – Tomasz Ryszczyński
ruch sceniczny – Bartek Raźnikiewicz
kostiumy – Natalia Kołodziej
światło – Krzysztof Urban
obsada:
Małgorzata Walas-Antoniello (Guślarka, Pani Rollison),
Jagoda Gruszczyńska (Zosia, Dziewczyna),
Marta Pautrzak (Diabeł)
Maksymilian Cichy (młody Gustaw, młody Konrad),
Adam Kupaj (Diabeł, Doktor),
Paweł Stachowczyk (Więzień, Ks . Piotr),
Janusz Stolarski (stary Konrad),
Lech Wołczyk (stary Gustaw),
Mikołaj Fajfer (Więzień, Senator)