Warsztat fizycznej ekspresji aktorskiej
 

pod kierownictwem Lecha Raczaka

Kurs języka i ekspresji teatru alternatywnego posłuży doświadczeniu i poznaniu niekonwencjonalnych form działań aktorskich, angażujących nie tylko głos i mowę (dominujące w teatrze dramatycznym), ale ludzką fizyczność, całe ciało z jego energią, ruchem, gestem, rytmami akcji, fizycznością oddziaływania i komunikacji, możliwościami improwizacji pozawerbalnej, muzycznością głosu. Znajomość technik tego typu warunkuje możliwy i potrzebny rozwój teatru alternatywnego, może być podstawą kompetentnej oceny tego zjawiska i otwiera perspektywy samorealizacji i twórczości teatralnej.
Aktorstwo alternatywne bazuje na ekspresji fizycznej i ruchowej, zdolności do improwizacji, umiejętności współdziałania w grupie, współtworzenia zespołowych rytmów i napięć. W aktorstwie alternatywnym nie chodzi o to, by „grać” w przedstawieniu, ale by w nim „być”. Żeby wobec publiczności istnieć przede wszystkim jako człowiek podejmujący działanie, a nie jako człowiek „grający rolę”. Technika aktora w teatrze alternatywnym bazuje na ekspresji ciała w ruchu. Drugorzędny jest przekaz werbalny, bo pełni on tylko funkcje uzupełniające, a podstawowe znaczenie ma tutaj zdolność tworzenia napięć emocjonalnych oraz ich wymiany właśnie w ruchu i kontakcie z partnerem akcji.

Lech Raczak, “Szaleństwo i metoda”

Program warsztatu przewiduje stopniowe przekształcanie lekcji technik aktorskich w próby – końcowym efektem będzie pokaz pracy – przedstawienie. Czas trwania: od połowy listopada 2014 do połowy maja 2015 (głównie w wybrane piątki, soboty i niedziele)Liczba godzin warsztatowych: 150 Koszt uczestnictwa: 500 zł (wpisowe 50 zł + 2 raty po 225 zł)ZAJĘCIA WARSZTATOWE POPROWADZĄ: Aktorzy

Janusz Stolarski

– aktor wybitny, jedyny w Polsce operujący biegle technikami i tradycyjnego teatru dramatycznego (co w ciągu wielu lat pozwoliło mu stworzyć wyróżniające się postaci na scenie Teatru Polskiego w Poznaniu, Teatru Studio w Warszawie, a także w teatrze w Opolu i w STU w Krakowie) i środkami teatru alternatywnego (Sekta, Teatr Ósmego Dnia, Trzeci Teatr); twórca monodramów, wielokrotnie nagradzanych na najważniejszych polskich i międzynarodowych festiwalach teatrów jednego aktora.

Małgorzata Walas-Antoniello

– w latach 70-tych aktorka w Teatrze Ósmego Dnia, współrealizatorka historycznych już przedstawień od 2-giej wersji „Jednym tchem”, przez „Przecenę dla wszystkich” po „Więcej niż jedno życie”. Od początku lat 90 związana z grupą Sekta i Teatrem Polskim w Poznaniu, później podjęła stałą – trwającą do dziś – współpracę z Teatrem Cinema; w Poznaniu gra ostatnio w przedstawieniach Asocjacji 2006, w TeatrzeBa-Ku i Trzecim Teatrze; realizuje warsztaty teatralne w kraju i za granicą, od 10 lat prowadzi w Poznaniu stały program arteterapii dla uzależnionych (reżyserując w zespole teatralnym „Wiem, że nie mogę”, znanym m.in.z festiwalu Malta i z występów w „alternatywnych” salach w Poznaniu).

Daria Anfelli

– włoska aktorka, reżyserka, teatrolog; w latach 1986-94 aktorka w Teatrze Ósmego Dnia (od emigracyjnego spektaklu „Jeśli pewnego dnia…” po „Ziemię niczyją”); we Włoszech występuje z różnymi zespołami i prowadzi alternatywną grupę Uqbarteatro. W ostatnich latach w Polsce grywała w Teatrze Modrzejewskiej w Legnicy i w Asocjacji 2006; reżyserowała w Gnieźnie („Nowe szaty króla”), w Teatrze Nowym w Łodzi („Bal w Operze”) i w Teatrze Wielkim w Poznaniu („Kto się boi wysokiego C” i współpraca z P.Delbono przy „Don Giovannim”).

Muzycy

Jacek Hałas

– artysta plastyk (dyplom ASP), muzyk, śpiewak, tancerz, aktor, kompozytor; założyciel kilku formacji muzycznych. Gra na lirze korbowej, akordeonie, drumli, fletach pasterskich i fortepianie. Zajmuje się tradycjami wędrownych śpiewaków i tańcem korowodowym (międzynarodowy projekt Nomadzi Kultury); prowadzi poszukiwania muzyczno-etnograficzne. Tworzył muzykę teatralną m.in. dla Strefy Ciszy, Teatru Cinema, A3Teatr, Teatru Studio w Warszawie, Teatru Polskiego Radia i Teatru Modrzejewskiej w Legnicy.

Paweł Paluch

– muzyk; instrumentalista z doświadczeniem w Filharmonii Poznańskiej i w niezależnych grupach muzycznych (m.in. Reportaż i Targanescu), a także z praktyką w zespołach teatralnych ( Teatr Cinema, Footsbarn Travelling Theatre). Skomponował muzykę do 15 przedstawień teatralnych L.Raczaka produkowanych przez Festiwal Malta, CK Zamek, Teatr Fredry w Gnieźnie, Teatr Modrzejewskiej w Legnicy (z K.Klebbą) i (samodzielnie) dla Teatru Miniatura w Gdańsku, Maltafestival 2012, Wrocławskiego Teatru Współczesnego, Teatru Nowego w Łodzi i Trzeciego Teatru.Mim

Tomasz Dajewski

– aktor-mim, choreograf, konsultant i reżyser ruchu scenicznego. W latach 1982-92 występował we wszystkich przedstawieniach Wrocławskiego Teatru Pantomimy Henryka Tomaszewskiego. Od roku 1993 opracowuje ruch sceniczny w teatrach dramatycznych w Łodzi, Kaliszu, Warszawie, Krakowie, Gdańsku, Kielcach, Chorzowie, Bydgoszczy i in.; współpracuje z teatrami w Niemczech (Berlin, Bielefeld, Darmstadt). Prowadził zajęcia w Szkole Filmowej w Łodzi, jest nauczycielem pantomimy i ruchu scenicznego w Studium Kształcenia Animatorów Kultury we Wrocławiu.
designed by teslathemes